smotocel wrote:sigur e ceva normal zic eu.... ma gindesc ca e vorba de un circuit de franare, de o anumita presiune care trebuie creata in acel circuit deci si de o pompa ceva care sa ajute la crearea presiunii cind franezi... ca n-om fi in epoca "fred si barney" ... deci acea pompa se actioneaza cind pornesti motorul... asta e parerea mea.... poate vine cineva cu cunostinte de mecanica si explica mai "ordonat" sau logic decat mine....
deh... sunt economist ce pana mea......

Sistemul de franare
Este un sistem complex fiind alcatuit din 4 subsisteme: sistemul de actionare, transmitere, sistemul de franare al rotii si sistemul electronic de siguranta. Fiecare subsistem are la randul sau componente ce trebuiesc adaptate perfect pentru o functionare optima.
a) Sistemul de actionare
Actioneaza si regleaza forta de franare. Forta piciorului este transmisa de pedala catre servo frana iar pompa de frana transforma apoi forta amplificata de servo frana in presiune hidraulica cu ajutorul lichidului de frana.
Componente: Pompa de frana, Amplificatorul servo si Repartitor forta franare.
b) Sistemul de franare al rotii
Asigura actionarea dispozitivelor de franare pentru apasarea placutelor si sabotilor pe discuri respectiv tamburii de franare.
Componente frana cu disc: Discurile de frana, Placutele, Senzorii de uzura (in functie de masina), Etrierele
Componente frana cu tambur: Tamburii de frana, Sabotii, Cilindrii de frana, Accesoriile
Sunt masini care la rotile din spate au frana pe disc (frana de serviciu) si frana pe tambur (frana de mana)
c) Sistemul de transmitere
Transmite forta de franare prin intermediul lichidului de frana cu ajutorul conductelor si furtunele sistemului.
Componente: Lichidul de frana, Conductele, Furtunele si Cablurile de frana.
d) Sistemul electronic de siguranta
Ajuta soferul in situatii critice. Sistemul ABS previne blocarea rotilor la franare. ASR previne patinarea rotilor la pornirea de pe loc si lucreaza cumva invers ABS-ului. ESP recunoaste instabilitatea si tendinta de derapare, intervenind pentru a pastra traiectoaria dorita de sofer. Diferenta mare intre ABS, ASR si ESP este ca cel din urma lucreaza cu toate patru rotile ale masinii.
Componente: Agregatul hidraulic ABS, Unitatea de comanda si Senzori de turatie, bracaj, rotatie si acceleratie.
sursa:
www.spuse.ro