Derapaj cu ESP

Cum se rezolvă diverse probleme
User avatar
Ogy
Cel mai ghinionist!
Posts: 5213
Joined: 29 Feb 2008, 16:06
Auto: Kia cee'd 1.4 base + opt.
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Derapaj cu ESP

Post by Ogy »

In anumite "circumstante" daca ai testat anterior diferite abordari, te ajuta si experienta sa "scoti maxim" dintr-un accident. Da, te ajuti de anumite obstacole (nu de pietoni sau animale). Prefer stalpii :lol: .
Nu exista "soferi adevarati", exista soferi si soferi cu experienta. :)
Stii cum se zice: repetarea este mama invatarii.

eugenflorinmanea
Posts: 2798
Joined: 25 Aug 2008, 20:23
Auto: Saab 9-5 Aero
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Derapaj cu ESP

Post by eugenflorinmanea »

@Ogy nu mai tin minte- tu ce varianta de echipare ai- ai ESP?
@Bubumisu tu confunzi ESP ul cu ASR ul. La urcare panta ESP ul nu are nicio treaba. Intr-adevar ti se aprinde becul de ESP, dar nu ESP ul actioneaza (electronic stability program- cel care mentine masina pe o traiectorie optima), ci ASR ul (cel care dc o roata patineaza, reduce cuplul la acea roata ptr a trage ambele roti la fel).
Dc urci o panta pe zapada e bine sa dezactivezi ESP ul, altfel pur si simplu iti moare motorul si masina nu mai inainteaza - ca si cum nu ai mai avea putere.
Pe gheata - da am cauciucuri de iarna si nu am piscat frana.
Dealtfel am si testat pe gheata la o curba de 90 grade. (voit).
Daca pisti frana sau nu accelerezi ESP ul nu intra si iti fuge spatele la greu (chiar si cu mama cauciucurilor de iarna).
In schimb daca intrii in curba accelerand (sau ma rog..sa pisti un pic acceleratia)- intra ESP ul care iti infraneaza masina si masina sta perfect chiar dc e gheata.
SAAB 9-5

User avatar
Ogy
Cel mai ghinionist!
Posts: 5213
Joined: 29 Feb 2008, 16:06
Auto: Kia cee'd 1.4 base + opt.
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Derapaj cu ESP

Post by Ogy »

Iti intra si daca nu apesi acceleratia (doar sa nu apesti pedala de frana).
Am varianta base (cheala) cu optionale (blat cu diverse toppinguri) :)
Cand mi-am achizitionat-o, nu exista varianta city asa ca mi-am configurat-o eu. Poti sa zici ca sunt unul din cei care, a contribuit indirect la aparitia variantei city... :p

User avatar
bubumisu
Posts: 1763
Joined: 16 Jun 2009, 17:55
Auto: Kia cee'd SW
Location: Vaslui

Re: Derapaj cu ESP

Post by bubumisu »

eugenflorinmanea wrote: @Bubumisu tu confunzi ESP ul cu ASR ul. La urcare panta ESP ul nu are nicio treaba. Intr-adevar ti se aprinde becul de ESP, dar nu ESP ul actioneaza (electronic stability program- cel care mentine masina pe o traiectorie optima), ci ASR ul (cel care dc o roata patineaza, reduce cuplul la acea roata ptr a trage ambele roti la fel).
Dc urci o panta pe zapada e bine sa dezactivezi ESP ul, altfel pur si simplu iti moare motorul si masina nu mai inainteaza - ca si cum nu ai mai avea putere.
Nu confund nimic. Am vrut sa subliniez doar faptul ca ESP-ul incurca la urcatul in rampe cu carosabil dificil si am mentionat in ce situatii isi face treaba (adica fara a frana in derapaj).
Si ASR-ul asta din ce sistem face parte? E cumva independent? Mi-am permis sa fac remarca pentru ca citeam ceva posturi referitor la ESP sau EPS si componentele care actioneaza in diverse situatii.
Ceed SW, 1,4 GSL MT, 109 CP, City, Black Pearl, 2009 ODO:190.000 km
Anvelope iarna 195/65/R15:Diplomat Winter ST (naspa, nu achizitionati gama budget #-o )
Anvelope vara 205/55/R16: HANKOOK Ventus Prime 4 K135 205/55 R16 (midle range cu performante de premium :wink: )
GPL Tomaseto STAG 4 Qbox plus

User avatar
Ogy
Cel mai ghinionist!
Posts: 5213
Joined: 29 Feb 2008, 16:06
Auto: Kia cee'd 1.4 base + opt.
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Derapaj cu ESP

Post by Ogy »

Eugen se refera la TCS, inclus in ESP.........
traction control system (TCS) = Anti-Slip Regulation (ASR)

User avatar
bubumisu
Posts: 1763
Joined: 16 Jun 2009, 17:55
Auto: Kia cee'd SW
Location: Vaslui

Re: Derapaj cu ESP

Post by bubumisu »

Aha, deci sa inteleg ca in rampa nu actioneaza nici o componenta a ESP-ului,cu ESP dezactivat, nu? :roll:
Pai TCS-ul asta sau ASR-ul imi intra si pe suprafata plana acoperita cu gheata sau zapada, cand plec de pe loc sau dau sa bag a 2-a si nu am aderenta.Fara a dezactiva ESP-ul, care palpaie pana capat aderenta si iau demaraj. N-am idee ce s-ar intampla daca l-as dezactiva :mrgreen:
Ceed SW, 1,4 GSL MT, 109 CP, City, Black Pearl, 2009 ODO:190.000 km
Anvelope iarna 195/65/R15:Diplomat Winter ST (naspa, nu achizitionati gama budget #-o )
Anvelope vara 205/55/R16: HANKOOK Ventus Prime 4 K135 205/55 R16 (midle range cu performante de premium :wink: )
GPL Tomaseto STAG 4 Qbox plus

eugenflorinmanea
Posts: 2798
Joined: 25 Aug 2008, 20:23
Auto: Saab 9-5 Aero
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Derapaj cu ESP

Post by eugenflorinmanea »

ESP ul efectiv intra atunci cand ai viteza si masina intra in derapaj. TCS u (care vine odata cu ESP ul) intra in actiune atunci cand senzorul simte ca una din roti nu are aderenta, reducand cuplul pe acea roata (dupa cum probabil stii, la orice masina fara TCS, daca o roata patineaza, se invarte in gol; cealalta roata nu se misca)- deci sa zicem ca dc ai o masina fara TCS si ai o roata pe gheata oglinda;iar cealalta e pe asfalt- nu vei putea pleca niciodata de pe loc; in schimb daca ai TCS cuplul este redus pe roata care e pe gheata si masina pleaca foarte foarte incet.
Ori in rampa pe gheata daca senzorul simte ca ambele roti sunt in pericol sa patineze, reduce cuplul pe ambele roti si tu chiar daca esti cu pedala la fund, masina nu mai inainteaza, ai impresia ca nu mai ai putere (fara insa a patina).
Dc in schimb dezactivezi ESP ul (si implicit TCS u), urci rampa respectiva chiar daca rotile mai si patineaza.(mai ales dc ai si cauciucuri de iarna)
SAAB 9-5

quelloo
Posts: 4418
Joined: 22 Oct 2008, 21:51
Auto: Kia Proceed 2.0 DSL
Location: Bucuresti - Dristor si ocazional Titan

Re: Derapaj cu ESP

Post by quelloo »

asta cred ca e ideal.
la mine e testata chestia. ESP-ul functioneaza pana la un punct in redresarea masinii. daca tragi mai serios de volan pe un drum inzapezit (vezi nicoale grigorescu dupa prima ninsoare) ii fuge fundul cu toata impotrivirea ESP-ului. TCS e un fass. e doar o limitare a motorului in fiecare viteza la 2000 sau 2500 de ture. iti patineaza pana acolo. (am facut io testul: am plecat de pe loc intr-o parcare 1-a blana in 2000 de ture se plafoneaza dau a 2-a la fel , a 3-a la fel si a 4-a la fel. pe vitezometru aveam 60 dar puteai sa mergi pe langa masina ca nu mergea cu mai mult de 10 km/h) da, recunosc ca intr-o masura e mai bine cu el decat fara, dar de aici si pana la nu patineaza e mare distanta.
Proceed Cassa White 2.0 DSL Style... + pachet sport (the works...)
http://picasaweb.google.com/quelloo69/Q ... directlink

User avatar
Ogy
Cel mai ghinionist!
Posts: 5213
Joined: 29 Feb 2008, 16:06
Auto: Kia cee'd 1.4 base + opt.
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Derapaj cu ESP

Post by Ogy »

ESC=ESP (ca sa scoatem si alti factori din ecuatie)
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic ... ty_control
@quelloo, nici nu era nevoie sa testezi...scrie in manual :)

quelloo
Posts: 4418
Joined: 22 Oct 2008, 21:51
Auto: Kia Proceed 2.0 DSL
Location: Bucuresti - Dristor si ocazional Titan

Re: Derapaj cu ESP

Post by quelloo »

:p a fost mai distractiv testatul...
Proceed Cassa White 2.0 DSL Style... + pachet sport (the works...)
http://picasaweb.google.com/quelloo69/Q ... directlink

User avatar
Ogy
Cel mai ghinionist!
Posts: 5213
Joined: 29 Feb 2008, 16:06
Auto: Kia cee'd 1.4 base + opt.
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Derapaj cu ESP

Post by Ogy »

Esti pe gustul meu (ai un like) :p

User avatar
bubumisu
Posts: 1763
Joined: 16 Jun 2009, 17:55
Auto: Kia cee'd SW
Location: Vaslui

Re: Derapaj cu ESP

Post by bubumisu »

eugenflorinmanea wrote: Dc in schimb dezactivezi ESP ul (si implicit TCS u), urci rampa respectiva chiar daca rotile mai si patineaza.(mai ales dc ai si cauciucuri de iarna)
K, am inteles, deci recapitulam, ESP-ul nu prea a lucrat la mine niciodata(nu am fost in situatii in care sa pierd aderenta la viteze mari, in virajare :D), pe portiuni drepte cu gheata la 20-30-40 km/ora a intrat doar componenta TCS sau ASR, atat in plecare de pe loc cat si in incercare de demarare in treptele 2-3 si/sau viraje luate mai brusc, iar in rampa cu probleme(mazga, noroi, teren alunecos sau cu zapada/gheata si cauciucuri necorespunzatoare) la fel a intrat TCS-ul care m-a "blocat" definitiv.
Iar daca il dezactivez, nu mai intra nici o componenta, desi se spune ca nu se "dezactiveaza in totalitate".
Atunci ce componente anume nu se dezactiveaza in totalitate? Cate o fractie din fiecare, sau ma rog, care din ele? :?
Ceed SW, 1,4 GSL MT, 109 CP, City, Black Pearl, 2009 ODO:190.000 km
Anvelope iarna 195/65/R15:Diplomat Winter ST (naspa, nu achizitionati gama budget #-o )
Anvelope vara 205/55/R16: HANKOOK Ventus Prime 4 K135 205/55 R16 (midle range cu performante de premium :wink: )
GPL Tomaseto STAG 4 Qbox plus

eugenflorinmanea
Posts: 2798
Joined: 25 Aug 2008, 20:23
Auto: Saab 9-5 Aero
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Derapaj cu ESP

Post by eugenflorinmanea »

Te-ai prins mama! =D>
Doar ca nu stiu care e treaba cu dezactivatul partial. Stiam ceva de genul ca dupa 40 km la ora se activeaza automat...in rest nu stiu intreaba la service
SAAB 9-5

User avatar
bubumisu
Posts: 1763
Joined: 16 Jun 2009, 17:55
Auto: Kia cee'd SW
Location: Vaslui

Re: Derapaj cu ESP

Post by bubumisu »

Off: Stai linistit ca mi-a tinut o data inginerul o teorie de juma de ora, cu motorul pornit in timp ce pusese laptop-ul (greseala mea ca l-am "incitat" :mrgreen: ). Dar singura intrebare care am omis sa o adresez cred ca a fost tocmai cea legata de dezactivarea ESP-ului (daca se decupleaza total sau partial).

On: Doresc cat mai multi km la toti si "fara derapaje cu ESP, pardon, incidente majore", sau eventual doar asa, de testare, ca doar n-am dat degeaba bani in plus pe sistemul asta. :D

PS: Daca nu ma insel, cred ca inginerul mi-a zis ca ESP-ul (adica la viteze mari) poate intra in actiune si pe asfalt uscat in curbe cu grad mare de risc abordate la limita (adica viteza prea mare), simtind nu neaparat acea pulsatie cat senzatia de incercare de redresare insotita de "scartait" de roti.
A patit cineva asa ceva? Mie mi s-a intamplat. 8)
Ceed SW, 1,4 GSL MT, 109 CP, City, Black Pearl, 2009 ODO:190.000 km
Anvelope iarna 195/65/R15:Diplomat Winter ST (naspa, nu achizitionati gama budget #-o )
Anvelope vara 205/55/R16: HANKOOK Ventus Prime 4 K135 205/55 R16 (midle range cu performante de premium :wink: )
GPL Tomaseto STAG 4 Qbox plus

User avatar
Ogy
Cel mai ghinionist!
Posts: 5213
Joined: 29 Feb 2008, 16:06
Auto: Kia cee'd 1.4 base + opt.
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Derapaj cu ESP

Post by Ogy »

@bubumisu, ma indoiesc ca la stilul tau de condus ai ajuns la limitele masinii cunoscand posturile de la "consum kia cee'd" dar incerc sa-ti fac pe plac... :)
La masinile noastre, decupland esp-ul, decuplat ramane TOTAL.
Atunci cand masina tinde sa piarda aderenta pe una sau mai multe roti, intervine esp-ul (cu toate componentele sale de care are nevoie) pentru a te inscrie pe o traiectorie sigura, indiferent de componenta terenului pe care te afli.
PS: nu ai dat bani in plus pe sistemul esp, era inclus in varianta de echipare....

Post Reply

Return to “Tips & Tricks”