ABS
Re: ABS
Si eu cred ca Judoka are dreptate.
ESP-ul te poate ajuta in situatia in care intrii prea tare intr-un viraj - caz in care iti taie acceleratia si FACE APEL LA ABS+EBD pentru a-ti frana independent rotile !
Mai la general vorbind - ESP iti asigura o stabilitate mai "controlabila" a masinii in diferite situatii.
Scopul este sa-ti tina masina controlabila. Spre deosebire de ABS+EBD - care obtine acest rezultat doar din frana (restul inputurilor in ecuatie fiind manuale : directie si acceleratie), ESP-ul se poate ajuta si de dozarea acceleratiei (ramanand decat directia la dispozitia soferului).
Repet - e parerea mea si nu sunt de specialitate, ma bazez doar pe experienta personala.
ABS+EBD-ul e suficient pentru a-ti tine masina controlabila (adica sa ai directie) pe un viraj in care e necesar sa franezi de urgenta , dar CU CONDITIA ca viteza cu care ai intrat in viraj sa nu fie peste limitele de stabilitate ale masinii .
Exemplu concret :
ploaie , ceata si mazga pe jos - 120/h intr-un viraj dreapta .
Masina statea fara probleme in acel viraj (adica daca treceam prin el fara sa calc frana).
Am vrut sa testez, ca de-aia iesisem pe conditiile alea - frana blana in timpul virajului.
Mi-a plecat cam 1,5m de spate, dar fata n-a miscat nici macar jumate de metru de pe traiectorie. Era viraj de dreapta, am contrabracat natural catre stanga si n-a fost nici o sperietura. Chiar am ramas placut surprins ... cand iti pleaca spatele o mai dregi ... fata si deci directia sa fie aderente ! Daca-ti pleaca fata esti spectator si atat.
Asta a fost un exemplu de cum te salveaza ABS+EBD-ul in prima situatie - cea in care esti SUB limitele masinii pentru virajul respectiv.
In situatia in care intrii mai tare decat ar sta masina intr-un viraj ... se transforma in gadget-uri inutile, si fara ESP esti terminat .
Am intrat cu 80/h (si intr-a 5-a) intr-un viraj ce s-a transformat brusc in ac de par, in acelasi timp din sens opus mi-a aparut la 5m in fata o duba .
Aici pot sa spuna anti-fanii ABS-ului orice - in situatia asta te panichezi si te infigi in frane cat poti de tare, nu mai stai sa dozezi frana pana aproape de blocarea rotilor pentru eficienta maxima ! (deci pana la urma ABS-ul n-a fost chiar gadget inutil).
Degeaba am franat si-am luat de volan ... tot mi-a plecat de bot si ma duceam fix in "apax"-ul virajului, acolo unde ar fi trebuit sa ajunga si duba in acelasi timp cu mine.
Marele noroc a fost ca - printr-o minune mi-a scazut viteza suficient de mult si in ultima clipa a prins fata si mi-a luat virajul ala pentru care trasesem de volan cu secole in urma (asa a parut). Doar printr-un mare noroc nu ne-am atins.
Daca aveam 1km/h in plus ne luam.
Probabil ca daca aveam ESP n-ar mai fi fost atat de aproape ... ar fi facut ce face el, ar fi franat rotile de pe interior ... treaba lui.
O alta situatie in care te poate ajuta ESP-ul este iarna la urcarea pantelor inghetate (la fel de bine cum ABS-ul te ajuta sa le cobori).
Rezumand ... ESP-ul te ajuta atunci cand ai pierdut sau esti pe cale sa pierzi controlul masinii - NU si mai devreme.
Atata timp cat treci bine mersi printr-un viraj in care masina sta , dar esti nevoit sa franezi de urgenta - o masina cu ABS+EBD+ESP nu cred sa se comporte diferit fata de una doar cu ABS+EBD.
E doar parerea mea.
Ah, si inca o chestie - poate a mai observat cineva si n-a gasit inca un raspuns.
Tot in timpul acelei sesiuni de teste atunci cand cu ceata si ploaia si mazga si virajul de 120 de dreapta - am mai pus niste frane , de la viteze diferite .
La 60/h n-am simtit nimic - masina perfect stabila.
In schimb spre surprinderea mea ... la frana brusca de la 100/h masina a inceput sa danseze . Adica n-a fost asa cum imi imaginam ... ca eu pun frana si ea se opreste ducandu-se drept . Ea s-a oprit ducandu-se drept - dar asta pentru ca au fost necesare mici corectii din volan (pe care mi le cerea traiectoria).
M-a luat prin surprindere ... am zis ca datorita conditiilor - dar nu mi-a placut cum se comporta pentru ca nu avea stabilitatea la care ma asteptam.
Apoi , cu experienta proaspata in minte, a doua zi , in conditii de asfalt perfect uscat am dat in frane de la 170/h (pesemne nu stiam cat ma costa niste placute de frana).
Frana cu ABS - asta era si ideea.
Masina a dansat cumplit, mult mai rau decat atunci pe mazga, desi era uscat.
Daca traiectoria ideala ar fi fost o linie dreapta, fiecare roata s-a deplasat cam jumatate, chiar 3 sferturi de metru stanga-dreapta fata de traiectoria ideala de oprire.
Deja am inceput sa-mi pun intrebari ... m-am dus la prieteni care au masini cu abs si i-am intrebat cat de stabila e masina pe franare de la viteze mari.
Pana la urma m-a lamurit cineva (si m-a linistit) - este vorba de diferentele de nivel din asfalt : damburi, gropite, valurele - chestii de-astea.
Daca asfaltul ar fi impecabil - EBD-ul ar frana cu aceeasi forta pe toate 4 rotile (sau cel putin pe ambele laturi ale masinii) si aceasta s-ar duce drept.
Fiindca in realitate nu-i asa , daca sa zicem ca la rotile din fata fortele de apasare pe asfalt sunt diferite (cu o roata dau intr-un mic damb = forta mai mare la senzor) e clar ca EBD-ul distribuie diferit forta de franare.
Rezultat : rotile imi franeaza cu forte de apasare diferite ale placutelor pe discurile de frana.
Stanga franeaza la 80% , dreapta la 85% (de exemplu). Evident ca masina nu se mai duce drept = danseaza.
ESP-ul te poate ajuta in situatia in care intrii prea tare intr-un viraj - caz in care iti taie acceleratia si FACE APEL LA ABS+EBD pentru a-ti frana independent rotile !
Mai la general vorbind - ESP iti asigura o stabilitate mai "controlabila" a masinii in diferite situatii.
Scopul este sa-ti tina masina controlabila. Spre deosebire de ABS+EBD - care obtine acest rezultat doar din frana (restul inputurilor in ecuatie fiind manuale : directie si acceleratie), ESP-ul se poate ajuta si de dozarea acceleratiei (ramanand decat directia la dispozitia soferului).
Repet - e parerea mea si nu sunt de specialitate, ma bazez doar pe experienta personala.
ABS+EBD-ul e suficient pentru a-ti tine masina controlabila (adica sa ai directie) pe un viraj in care e necesar sa franezi de urgenta , dar CU CONDITIA ca viteza cu care ai intrat in viraj sa nu fie peste limitele de stabilitate ale masinii .
Exemplu concret :
ploaie , ceata si mazga pe jos - 120/h intr-un viraj dreapta .
Masina statea fara probleme in acel viraj (adica daca treceam prin el fara sa calc frana).
Am vrut sa testez, ca de-aia iesisem pe conditiile alea - frana blana in timpul virajului.
Mi-a plecat cam 1,5m de spate, dar fata n-a miscat nici macar jumate de metru de pe traiectorie. Era viraj de dreapta, am contrabracat natural catre stanga si n-a fost nici o sperietura. Chiar am ramas placut surprins ... cand iti pleaca spatele o mai dregi ... fata si deci directia sa fie aderente ! Daca-ti pleaca fata esti spectator si atat.
Asta a fost un exemplu de cum te salveaza ABS+EBD-ul in prima situatie - cea in care esti SUB limitele masinii pentru virajul respectiv.
In situatia in care intrii mai tare decat ar sta masina intr-un viraj ... se transforma in gadget-uri inutile, si fara ESP esti terminat .
Am intrat cu 80/h (si intr-a 5-a) intr-un viraj ce s-a transformat brusc in ac de par, in acelasi timp din sens opus mi-a aparut la 5m in fata o duba .
Aici pot sa spuna anti-fanii ABS-ului orice - in situatia asta te panichezi si te infigi in frane cat poti de tare, nu mai stai sa dozezi frana pana aproape de blocarea rotilor pentru eficienta maxima ! (deci pana la urma ABS-ul n-a fost chiar gadget inutil).
Degeaba am franat si-am luat de volan ... tot mi-a plecat de bot si ma duceam fix in "apax"-ul virajului, acolo unde ar fi trebuit sa ajunga si duba in acelasi timp cu mine.
Marele noroc a fost ca - printr-o minune mi-a scazut viteza suficient de mult si in ultima clipa a prins fata si mi-a luat virajul ala pentru care trasesem de volan cu secole in urma (asa a parut). Doar printr-un mare noroc nu ne-am atins.
Daca aveam 1km/h in plus ne luam.
Probabil ca daca aveam ESP n-ar mai fi fost atat de aproape ... ar fi facut ce face el, ar fi franat rotile de pe interior ... treaba lui.
O alta situatie in care te poate ajuta ESP-ul este iarna la urcarea pantelor inghetate (la fel de bine cum ABS-ul te ajuta sa le cobori).
Rezumand ... ESP-ul te ajuta atunci cand ai pierdut sau esti pe cale sa pierzi controlul masinii - NU si mai devreme.
Atata timp cat treci bine mersi printr-un viraj in care masina sta , dar esti nevoit sa franezi de urgenta - o masina cu ABS+EBD+ESP nu cred sa se comporte diferit fata de una doar cu ABS+EBD.
E doar parerea mea.
Ah, si inca o chestie - poate a mai observat cineva si n-a gasit inca un raspuns.
Tot in timpul acelei sesiuni de teste atunci cand cu ceata si ploaia si mazga si virajul de 120 de dreapta - am mai pus niste frane , de la viteze diferite .
La 60/h n-am simtit nimic - masina perfect stabila.
In schimb spre surprinderea mea ... la frana brusca de la 100/h masina a inceput sa danseze . Adica n-a fost asa cum imi imaginam ... ca eu pun frana si ea se opreste ducandu-se drept . Ea s-a oprit ducandu-se drept - dar asta pentru ca au fost necesare mici corectii din volan (pe care mi le cerea traiectoria).
M-a luat prin surprindere ... am zis ca datorita conditiilor - dar nu mi-a placut cum se comporta pentru ca nu avea stabilitatea la care ma asteptam.
Apoi , cu experienta proaspata in minte, a doua zi , in conditii de asfalt perfect uscat am dat in frane de la 170/h (pesemne nu stiam cat ma costa niste placute de frana).
Frana cu ABS - asta era si ideea.
Masina a dansat cumplit, mult mai rau decat atunci pe mazga, desi era uscat.
Daca traiectoria ideala ar fi fost o linie dreapta, fiecare roata s-a deplasat cam jumatate, chiar 3 sferturi de metru stanga-dreapta fata de traiectoria ideala de oprire.
Deja am inceput sa-mi pun intrebari ... m-am dus la prieteni care au masini cu abs si i-am intrebat cat de stabila e masina pe franare de la viteze mari.
Pana la urma m-a lamurit cineva (si m-a linistit) - este vorba de diferentele de nivel din asfalt : damburi, gropite, valurele - chestii de-astea.
Daca asfaltul ar fi impecabil - EBD-ul ar frana cu aceeasi forta pe toate 4 rotile (sau cel putin pe ambele laturi ale masinii) si aceasta s-ar duce drept.
Fiindca in realitate nu-i asa , daca sa zicem ca la rotile din fata fortele de apasare pe asfalt sunt diferite (cu o roata dau intr-un mic damb = forta mai mare la senzor) e clar ca EBD-ul distribuie diferit forta de franare.
Rezultat : rotile imi franeaza cu forte de apasare diferite ale placutelor pe discurile de frana.
Stanga franeaza la 80% , dreapta la 85% (de exemplu). Evident ca masina nu se mai duce drept = danseaza.
Last edited by mvp on 12 Oct 2008, 18:57, edited 1 time in total.
“What you are, you are by accident of birth; what I am, I am by myself. There are and will be a thousand princes; there is only one Beethoven.”
Re:
ABS-ul are scop prevenirea blocarii rotilor ! Pt ce ?! Paaaaiii... (pt cei care stiu fizica) pt ca miu dinamic e << miu static (pt cei care nu stiu) cind muti un sifonier greu e mult pina il urnesti dupa care aluneca mai usor daca pastrezi starea de miscare... TOT ASA ABS-ul previne majoritatea situatiilor in care ai bloca rotile si te-ai duce sanie. Nu e chiar perfect dar in peste 90% din cazuri REDUCE DISTANTA DE FRINARESfinxul wrote:In momentul in care intra ABS-ul nu se reduce distanta de franare ci dimpotriva se mareste si din cauza asta ai senzatia ca nu ajungi sa te opresti la timp. Singura recomandare, incearcati sa pastrati o distanta mai mare fata de cel din fata.kokolino wrote:mie mi se pare cam aiurea cu ABS-ul...am pus de cateva ori frane bruste si eram sigur ca o sa intru in cel din fata mea...noroc ca nu am intrat. Cand a intrat abs-ul si nu eram la viteza mare (cca. 40km/h) am simtit o stare aiurea cand ma duceam cu tot cu ABS spre cel din fata mea.....a mai simtit cineva asa ceva?
De la solutie la solutie, unele ABSuri nu fac 100% asta - unele pe uscat altele la viteze mici etc...
Re: ABS
Eu am patit-o saptamana asta. Unul cu o dacie 13xx a franat brusc la o trecere de pietoni. Pietonii aveau culoarea rosie. Evident , lumini care sa se aprinda cand franeaza nu avea. Aveam cam 35 km/h. Nu prea mi-a placut comportamentul abs-ului. Initial am avut senzatia ca nu il lovesc, dar....., desi a intrat abs-ul , l-am lovit . Avea si cui pe spate
Distanta era cam de 4-5 metri.


Distanta era cam de 4-5 metri.
KIA Best 1.4 109CP Cine are noroc, are......
Re: ABS
Naspha... Dar eu zic k tu nu ai fost atent...nu avea cum sa se opreasca dacia mai repede decat tine....parerea mea...au fost alti factori acolo...neatentie, nu ai pastrat o distanta cat de cat....parerea mea... Sper sa o repari fara probleme...
KIA CEE'D 1.4 BEST-SO RED- SB-19-DEI- Super incantat-multumit-fericit 

-
- Posts: 384
- Joined: 10 Jul 2008, 14:13
- Auto:
- Location: Valcea Bucuresti
Re: ABS
Daca nu iti place in provincie iti recomand Bucuresti....aici se circula foarte civilizat...fan3 wrote:cred ca daca nu aveam ABS, loveam masina de vreo 3 ori in ultimele 2 zile...o gramada de idioti care iti ies in fata fara sa se asigure...cam asa e in provincie - fiecare e in treaba lui, dupa mintea lor, oglinzile nu prea isi au rostul
![]()
oricum cea mai tare faza cu ABS am patit-o iarna trecuta...vorbeam la tel si nu aveam mai mult de 40, pe jos era mazga si mergeam pe o linie de tramvai. de fapt nu pe sine pt ca e destul de periculos cu tot cu mazga aia. la un moment dat, iese unu de pe o straduta si trebuie sa incalec sinele de tramvai ca sa il ocolesc. in momentul urmator, incep un derapaj a la schumacher de si scap telefonul pe jos, gen stanga-dreapta si ma duc tot asa vreo 20, cu tot cu croncanit de ABS. nici pana in ziua de azi nu-mi dau seama cum am reusit sa evit stalpii de pe marginea drumului...

Kia Cee'd 1.4 GSL 109 CP Black Pearl
Daewoo Nubira II SX 1.6 105 CP - 2002
ID Messenger : mihaita_baloteanu
Daewoo Nubira II SX 1.6 105 CP - 2002
ID Messenger : mihaita_baloteanu
Re: ABS
Daca nu-ti place in provincie de ce nu ramai in Bucuresti :?: :!: Inchideti centura si faceti Bucurestiul cu circuit inchis , ca voi stiti sa sofati. Noi din provincie mai invatam . #-omihaita1988 wrote:Daca nu iti place in provincie iti recomand Bucuresti....aici se circula foarte civilizat...:Pfan3 wrote:cred ca daca nu aveam ABS, loveam masina de vreo 3 ori in ultimele 2 zile... :shock: o gramada de idioti care iti ies in fata fara sa se asigure...cam asa e in provincie - fiecare e in treaba lui, dupa mintea lor, oglinzile nu prea isi au rostul :?
oricum cea mai tare faza cu ABS am patit-o iarna trecuta...vorbeam la tel si nu aveam mai mult de 40, pe jos era mazga si mergeam pe o linie de tramvai. de fapt nu pe sine pt ca e destul de periculos cu tot cu mazga aia. la un moment dat, iese unu de pe o straduta si trebuie sa incalec sinele de tramvai ca sa il ocolesc. in momentul urmator, incep un derapaj a la schumacher de si scap telefonul pe jos, gen stanga-dreapta si ma duc tot asa vreo 20, cu tot cu croncanit de ABS. nici pana in ziua de azi nu-mi dau seama cum am reusit sa evit stalpii de pe marginea drumului...
-Kia Ceed-1.4-BEST-so red-90.000 km
Re: ABS
Nu cred ca mihaita1988 vrea sa porneasca un flame pe tema soferi bucuresteni vs. provincie. Dar afirmatia sa a fost cam deplasata. In drumurile mele am gasit destui bucuresteni care au incalcat regulile de circulatie, dar si destui provinciali. Nu prea au culoare nestiinta si obraznicia.
Kia Cee'd Sporty Wagon - Machine Silver - 1.4 GSL MT Best
Jurnal de bord
Harta posesorilor de KIA din România
Album foto

Jurnal de bord
Harta posesorilor de KIA din România
Album foto

Re: ABS
[quote="bogdanf"]Nu cred ca [i]mihaita1988[/i] vrea sa porneasca un flame pe tema soferi bucuresteni vs. provincie. Dar afirmatia sa a fost cam deplasata. In drumurile mele am gasit destui bucuresteni care au incalcat regulile de circulatie, dar si destui provinciali. Nu prea au culoare nestiinta si obraznicia.[/quote]
De acord cu tine . =D>
De acord cu tine . =D>
-Kia Ceed-1.4-BEST-so red-90.000 km
-
- Posts: 384
- Joined: 10 Jul 2008, 14:13
- Auto:
- Location: Valcea Bucuresti
Re: ABS
Eram ironic...teoretic si eu sunt tot din provincie.....in fine...nu era motiv de cearta
Kia Cee'd 1.4 GSL 109 CP Black Pearl
Daewoo Nubira II SX 1.6 105 CP - 2002
ID Messenger : mihaita_baloteanu
Daewoo Nubira II SX 1.6 105 CP - 2002
ID Messenger : mihaita_baloteanu
- Ogy
- Cel mai ghinionist!
- Posts: 5213
- Joined: 29 Feb 2008, 16:06
- Auto: Kia cee'd 1.4 base + opt.
- Location: Bucuresti
- Contact:
Re: ABS
"Daca nu iti place in provincie iti recomand Bucuresti....aici se circula foarte civilizat...
"
ce ciudat eu chiar am inteles sensul .....si ii dau dreptate....prefer traficul de luni pana vineri decat ce este pe strazi sambata-duminica
-treaba era ca sunt multe masini in Bucuresti si automat multi soferi (de toate natiile) ...adica daca la tine in oras 10-20 conduc prost (neatenti) ...aici (in Bucuresti) numarul este de 2-3000 de ori mai mare.
Nu cred ca a vrut sa jigneasca pe nimeni.
Legat de frana, a sesizat cineva un "click" cand apesi pedala? stiu ca s-a mai vorbit, la hyundai stiu ca se schimba acea membrana de sub pedala....dar cine stie poate este din cauza sezonului rece pentru ca nu face mereu.

ce ciudat eu chiar am inteles sensul .....si ii dau dreptate....prefer traficul de luni pana vineri decat ce este pe strazi sambata-duminica
-treaba era ca sunt multe masini in Bucuresti si automat multi soferi (de toate natiile) ...adica daca la tine in oras 10-20 conduc prost (neatenti) ...aici (in Bucuresti) numarul este de 2-3000 de ori mai mare.
Nu cred ca a vrut sa jigneasca pe nimeni.
Legat de frana, a sesizat cineva un "click" cand apesi pedala? stiu ca s-a mai vorbit, la hyundai stiu ca se schimba acea membrana de sub pedala....dar cine stie poate este din cauza sezonului rece pentru ca nu face mereu.
-
- Posts: 101
- Joined: 18 Jan 2008, 00:38
- Auto:
- Location: Bucuresti
- Contact:
Re: ABS
Din pacate si la mine a intervenit ABS-ul la o franare brusca de la aprox 90km/h..Eram pe Soseaua Crangasi cand un imbecil a franat exact cand s-a schimbat culoarea semaforului.Problema e ca nici nu s-a aprins bine galbenu ca el a franat brusc ,iar eu din cate stiu,poti trece pe galben daca ai o viteza la care nu poti opri in conditii normale...nu trebuie sa franezi ca nebunu' de la 70-80km/h tinand cont ca o secunda trecuse de cand se pusese galben.M-a surprins frana lui si de aceea am fost nevoit sa calc pedala cu simt de raspundere..mi-a intrat si mama ABS-ului la frana aia..deja ma vedeam infipt in el si ajuns in intersectie,dar masinuta si-a facut treaba si s-a oprit cu mult inainte fata de distanta la care consideram ca se va opri.Adevaru e ca,recunosc,si eu mergeam putin mai tare decat ar fi trebuit 

Cee'd 1.4l Best Piston Gray
B 84 SDG
B 84 SDG