turatia de eficienta maxima?
Posted: 14 Sep 2023, 00:33
buna.
in prezent am atins 75.000 de km cu masina. din pacate, de o jumatate de an o folosesc doar in week-end, iar in timpul saptamanii circul cu vechiul meu Renault Megane de 106 CP, cu motorul sau K9K, inclusiv din motivul ca "simt" mai bine acea masina.
La Kia Niro nu am reusit sa gasesc care este turatia cea mai "buna" pentru motor: adica cea mai economica dpdv combustibil, dar si sanatoasa pentru motor. Poate deoarece este un motor "ciudat" si nu iti arata turatia in rpm, poate ca nu ma priep eu... si, deaceea, doresc sa intreb:
STIE CINEVA CARE ESTE TURATIA RECOMANDATA PENTRU MERS IN VITEZA CONSTANTA, CU CONSUM MINIM SI DURATA DE VIATA MAXIMA A MOTORULUI?
Permiteti-mi sa va scriu cum este la Renault Megane 1.5. Diesel 106 CP:
a) daca mergi cu viteza constanta, la turatie de 1500 rpm, este un consum mic, dar motorul este subturat si strici turbina, egr si multe altele. Daca turezi mai tare, consumul creste... treci de 2000 rpm, unde este cuplul maxim al motorului, consumul mai creste ceva timp, dupa care, la un moment dat, incepe brusc sa scada...
b) si asa ajungi la 2700 rpm, punct in care, daca mergi CONSTANT, consumul este MINIM, de 2 si ceva litri la suta de km! Acest lucru se datoreaza faptului ca, la aceasta turatie, folosesti la maxim puterea aditionala data de catre turbina. Acesta este punctul in care intregul ansamblu motor+turbina + egr etc functioneaza in modul cel mai eficient, temperatura optima, nu este nici subturat si nici solicitat (turat tare), consumul este si el minim etc. 2700 este turatia ideala, indiferent de treapta a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a sau chiar a 6-a.
c) daca turezi dincolo de 3000 rpm, creste consumul, desigur... motorul nu are insa de suferit, decat daca treci de 4000...
Si, revenind la Kia Niro: motor pe benzina, fara turbina: care este turatia optima? Mergand pe drum perfect drept, la ce RPM sa tin motorul? Dar stop, masina nu ne arata turatia motorului... si schimba ea automat.
Si atunci, intrebarea se traduce... la ce viteza sa circul? la o viteza la care motorul sta mai turtat, sau la una la care motorul sta mai putin turat?
in prezent am atins 75.000 de km cu masina. din pacate, de o jumatate de an o folosesc doar in week-end, iar in timpul saptamanii circul cu vechiul meu Renault Megane de 106 CP, cu motorul sau K9K, inclusiv din motivul ca "simt" mai bine acea masina.
La Kia Niro nu am reusit sa gasesc care este turatia cea mai "buna" pentru motor: adica cea mai economica dpdv combustibil, dar si sanatoasa pentru motor. Poate deoarece este un motor "ciudat" si nu iti arata turatia in rpm, poate ca nu ma priep eu... si, deaceea, doresc sa intreb:
STIE CINEVA CARE ESTE TURATIA RECOMANDATA PENTRU MERS IN VITEZA CONSTANTA, CU CONSUM MINIM SI DURATA DE VIATA MAXIMA A MOTORULUI?
Permiteti-mi sa va scriu cum este la Renault Megane 1.5. Diesel 106 CP:
a) daca mergi cu viteza constanta, la turatie de 1500 rpm, este un consum mic, dar motorul este subturat si strici turbina, egr si multe altele. Daca turezi mai tare, consumul creste... treci de 2000 rpm, unde este cuplul maxim al motorului, consumul mai creste ceva timp, dupa care, la un moment dat, incepe brusc sa scada...
b) si asa ajungi la 2700 rpm, punct in care, daca mergi CONSTANT, consumul este MINIM, de 2 si ceva litri la suta de km! Acest lucru se datoreaza faptului ca, la aceasta turatie, folosesti la maxim puterea aditionala data de catre turbina. Acesta este punctul in care intregul ansamblu motor+turbina + egr etc functioneaza in modul cel mai eficient, temperatura optima, nu este nici subturat si nici solicitat (turat tare), consumul este si el minim etc. 2700 este turatia ideala, indiferent de treapta a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a sau chiar a 6-a.
c) daca turezi dincolo de 3000 rpm, creste consumul, desigur... motorul nu are insa de suferit, decat daca treci de 4000...
Si, revenind la Kia Niro: motor pe benzina, fara turbina: care este turatia optima? Mergand pe drum perfect drept, la ce RPM sa tin motorul? Dar stop, masina nu ne arata turatia motorului... si schimba ea automat.
Si atunci, intrebarea se traduce... la ce viteza sa circul? la o viteza la care motorul sta mai turtat, sau la una la care motorul sta mai putin turat?