Teoria și logica spun că mai mult se uzează anvelopele de pe roțile care riscă să patineze mai mult: roțile cu tracțiune, roțile cu forță de frânare mai mare (dar care pierd aderența), roțile care iau virajul. În funcție de stilul fiecăruia de condus, unele sau alte criterii pot avea o influență mai mare, anume: accelerări/frânări puternice, viraje strânse la viteze ridicare etc...zaboss wrote:Teoria (și logica) spune că cele pe față se uzează mai rapid decât cele pe spate, fiind supuse la solicitări mai mari.
De asemenea, teoria spune că anvelopele se uzează mai mult pe partea exterioară a vehiculului, mai ales în urma virajelor la viteză mare.
Ca experiment, după un rulaj mai lung pe autostradă (cu ceva viraje și carosabil curat), apoi mers încet câțiva metri prin praf. Suprafața de rulare va deveni gri, și va rămâne o dungă mai mult sau mai puțin subțire pe laterale, negru intens, acolo unde anvelopa s-a uzat în viraje, dar unde nu se uzează la mers drept.
Ca urmare, recomandarea este de a face rotația anvelopelor în X (stânga-față cu dreapta-spate și celelalte 2) - dacă anvelopele au profil simetric (nu contează exteriorul anvelopei). La profil asimetric, se face simplu rotație stânga-față cu stânga-spate și celelalte 2.
Dacă și roata de rezervă e de dimensiuni normale, atunci intră și ea în schema de rotație, dar n-am reținut exact cum, pentru că nu e cazul la mine. Dar parcă se pune undeva pe spate, și una din față devine rezervă.
Dar teoria ca teoria, că practica ne omoară.
În 5 luni am făcut deja 12000, iar în cele cel puțin 3 rămase (conform prognozei, cel puțin până în octombrie-noiembrie vor fi temperaturi peste medie) posibil să fac încă destui. Mai ales că săptămâna asta și următoarea sunt în concediu prin Europa, și vor fi cam 3000+ km dintr-un foc. Kilometri ce par mulți față de recomandarea producătorului. Și așa cum și schimbul de ulei/consumabile îl fac la timp (ba chiar înainte), nu văd de ce aș ignora fix elementele care, așa cu spun unii, ”fac legătura dintre mine și sol”.zaboss wrote:Ținând cont că peste câteva luni ar trebui să treci la setul de iarnă mi s-a părut neobișnuită ideea, mai ales că este mașină nouă, cauciucuri noi.
Recunosc că nu mă dă afară din casă experiența în domeniu, și doar mi-am făcut datoria să întreb la service despre ce am citit că recomandă chiar producătorul. Dacă ei au spus că nu e nevoie acum, am lăsat-o baltă. Că până la urmă tot ei asigură garanția în caz de nevoie.